Divalicious

Direktlänk till inlägg 28 juni 2012

Orättvisor, saknad, sagor m.m.

Av Åberg - 28 juni 2012 11:43

 


Många gånger när jag känner att livet är allt bra orättvist så saknar jag min mamma och tänker på henne på HUR hon hade gjort och på vad HON hade uppskattat....det finns människor i detta livet som inte tar till vara på andra närstående som har chansen till att få vara med på stora betydelsefulla tillställningar som

faktiskt fortfarande är kvar på detta jordeliv.


Min mamma hade gjort ALLT för att få vara med på mina ungdomars studenter, hon hade verkligen sett fram emot den dagen då den skulle komma, hon hade varit SÅ lycklig och så STOLT över att få ta del av så stora betydelsefulla händelserna i varje människas liv. Medan en annan närstående kommer med bortförklaringar och kan inte delta på NÅGON av studentungdomarnas liv inte ens ringa och säga grattis och denne lever på denna jorden ännu.


 

Min mamma var inte rik men hon var rik på annat KÄRLEK, ÖMHET och SNÄLLHET...hon uppskattade varje stund hon fick med barnbarnen, hon ringde inte ens för att fråga om vi var hemma hon bara åkte ut och OM vi inte var hemma ja då satt hon utanför och väntade tills vi kom hem.... Hon la ner massa tid i telefonen för att kunna umgås med sina barnbarn genom att LÄSA SAGOR I LUREN, då hon under ett par år bodde 50 mil ifrån. Trots att hon mådde skit och hade sina sjukdomar så klarade hon av att passa 4 små barn på en gång, min mamma var sjukpensionär.

Hon gjorde vad hon kunde med det hon kunde för dom...


Sen har vi minstingarna som har fått växa upp utan sin mormor men som trots det fortfarande minns de där kexchockladen som mormor alltid hade med sig när hon kom...ibland la hon sina sista pengar på barnen, huvudsaken var att dom fick lite, hon tänkte inte på sig själv. Hon ville ju vara DÄR för dom, ge dom så mycket hon kunde men det hon inte kunde ge i pengar gav hon i kärlek och i kvalitetstid hon försökte verkligen väga upp. Ibland kunde hon ringa flera gånger om dagen för o prata med alla kidsen...hon var verkligen en STOLT mormor.

Hon var så lycklig för alla sina barnbarn... ibland var de största barnen hos mormor i några dagar då hittade de på en massa, det var cirkus, det var Hälleviksbassängerna, det var marknader, bio osv...de var där ganska ofta.

När de stora var små så stickade mamma en hel del (något jag inte har lärt mig), det blev tröjor, babyfiltar, vantar och sockar...ja hon hittade på allt möjligt till dom. Och hon tyckte det var kul...



 


Min mamma hade uppskattat att få vara med när de växer upp, få ta del av deras liv och att få se sitt första barnbarnsbarn SOFINE...herregud jag kan se framför mig hur glädjetårarna hade rullat ner från hennes kinder och att få hålla i detta underverk...Eller att få vara med när Sagha & Madikken uppträder på sina konserter vilket inte ANDRA heller uppskattar, eller när de har sommarlovsavslutning där man ser andra barns morföräldrar och farföräldrar som följer sina barnbarns liv medan mina får stå ensamma med bara sin familj, det känns tufft kan jag säga men tyvärr inget vi kan styra men med detta menar jag att livet är allt bra ORÄTTVIST!!!


Allt handlar inte om pengar, man kan inte värdera tid i pengar det är mycket viktigare att spendera tiden än att slösa upp pengarna för det är stunderna som man kommer ihåg, inte prylarna....prylar är inte värt nånting men tiden får man ALDRIG tillbaka och barn växer upp snabbt. Den dagen då mina tvillingar är stora kommer de komma ihåg vad de hade och vad de INTE hade, vilka som spenderade tid med dom och vilka som INTE gjorde det men med så många syskon och två föräldrar vid sin sida så kan de aldrig bli ensamma, men nog märks det tydligt vid sånna tillfällen då de stora högtiderna kommer så som konfirmationer, födelsedagar, uppträden, studenter och skolavslutningar, giftemål, barndop, födslar m.m Men de människorna som väljer att inte finnas vid deras sida, det e de människorna som aldrig kommer bli ihågkomna på ett bra sätt. Och de är inte medräknade i framtiden...


Och det är inte lätt att komma i efterhand och försöka reparera nåt, för tiden går aldrig att få tillbaka och barn växer så fort och så även deras intressen...


Mamma, älskade mamma, mormor och gammelmormor det finns så mycket jag vill säga dig och vi alla saknar dig, du var UNDERBAR och vi VET att du skulle gjort ALLT för att få spendera tid med dina barnbarn och numera barnbarnsbarn du kunde verkligen uppskatta det som fanns runt dig.


Jag älskar dig mamma jag saknar dig....


 

Over And out

 
 
Ingen bild

Carina Jakobsen

28 juni 2012 14:01

Jag känner igen mig i delar av det du skriver. Det att varför inte mamma och pappa finns med längre och får uppleva det jag upplever med alla högtider och nu barnbarnsbarn. Även de stunder i livet när man står vid vägskälet och inte vet åt vilket håll man ska gå, när det kommer beslut som är svåra att fatta. Det är just då man hade önskat de hade funnits där för en. Men det är nu Åsa som vi är vuxna och ska finnas där för våra barn, det är nu vår uppgift att vara dom kloka. Men det är mycket synd att det finns personer i din närhet som inte tar denna chansen att får uppleva detta som du beskriver.Jag hade låtit det va och ändå bjudit in vid nästa sammankomst vid någon högtid, bara som vanligt. Det är inte ni som förlorar på det utan personen som går miste om det. Det kanske ändrar sig en vacker dag, under har ju skett förr!! Kram på dig!

Åberg

29 juni 2012 10:20

Ja det är vi som får vara de kloka och rätta till de fel som inte finns i det nya...men jag kan ändå inte förstå eller få ihop hur de tänker och med vad....för oss är det väl så självklart eller är det för att vi VET hur det är...ja dessa personer irriterar mig...de skryter mest om annat än sånt som det är värt att skryta om... pengar pengar pengar är allt som gäller för vissa...men man kan inte köpa tid för pengar och inga barnbarn heller...

Ja jag vet inte om jag känner för att bjuda in...kanske ska man göra det för syns skull ;)men under vet i fasiken om jag vill tro på i detta fallet...kanske blir ett försent under...jag menar barns intressen växer med åren och till slut vill d einte spendera tid med oss gamla vuxna, tråkiga när ungdomen blomstrar...att sitta o kela och allt det där myset e ju nåt man förlorar genom åren...

Kram på dej med och ha nu en trevlig helg

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åberg - 30 oktober 2013 11:00

  Min fina höstbild   Vintertiden är här så det förslår, en helt upp och nedvänd värld hamnade min vardag i, för många timmar åt ena hållet och för få åt andra men trots det ändå pigg? Skum känsla!   Ikväll blir det gymmet igen med Lena och e...

Av Åberg - 18 september 2013 09:15

  OJ sommaren är över och hösten är här, vad fort det gick men det har varit en helt underbar sommar så man ska inte klaga, den bästa på länge. En hel del har man hunnit med i sommar men min fokus har legat på träning, jobb och ungar. Man har inte...

Av Åberg - 19 maj 2013 09:51

  ...solen på g upp imorse då man kom hem igen =) Godmorgon... Det är segt idag, jag var hemma vid 4 tiden och vaknade upp av att jag trodde huset skulle ramla... Jisses vad det small ?...det var värsta åskvädret där ute! Igår blev...

Av Åberg - 12 maj 2013 20:36

    Det var längesedan jag var här, blir inte så ofta när man har så mycket omkring sig, speciellt nu när den ljuva vårtiden är här....allt grönskar omkring en, inte bara naturen utan kärlek med och det känns så fantastiskt mysigt.   Jag har...

Av Åberg - 14 mars 2013 09:01

  Det har gått en tid nu, en tid av analyseringar och ett plus ett, vilket innebär att jag backar och jag tror jag gör rätt...min magkänsla säger en del och den ska man lyssna på den är till 99% sann. En gammal f.d vän till mig var ganska bestämd ...

Presentation


It's All About ME...

Deal With It...or just go away!!

K Ä Я L E K

 

Attityd

 

Life

 

 

Kategorier

Arkiv

Divans Gästbok

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards