Divalicious

Alla inlägg under juni 2012

Av Åberg - 29 juni 2012 10:23

 


Gääääsp vilket trötthets morgon...solen hann jag varje fall mysa med tillsammans med en kopp kaffe innan den försvann igen ute vid poolen...sitter just och funderar över om jag skulle ta Diesel med mig och gå ut en runda, antingen på A3 el här i byn genom skogen osv...jag tycker mest att jag inte får tummarna loss riktigt min träning ligger på latsidan, ja ni läste rätt...jag har tappat greppet el är det så enkelt att jag inte lyckats få ihop rutinerna riktigt nu när man blivit med jobb...? Jag känner att jag måste vara lite hårdare emot mig nu...även om mitt midje mått har minskat lite så är det då inte pga träningen...nej jag måste få till det igen men det är så mycket man vill nu när det är sommar men så lite man hinner med...Tur att sommaren inte är så varm och solig för de som jobbar men nog saknar man den där riktiga somrarna som man är uppväxt med eller är det bara som vi inbillar oss?


Den nya tiden?

 

 



Häromdagen var jag och shoppade i Åhus i en butik som jag såg då jag jobbade - jag tänkte att HIT ska jag efter jobbet men det blev dagen efter istället....jag hittade en hel del fina kläder och jag kände mig riktigt nöjd när jag gick därifrån...det blev mestadels tröjor och en klännings/tunika i typ jeansmodell helt underbar. Men igår så var jag och letade efter en bra jobbejacka fast egentligen vart jag ute efter en vanlig hudd men fann en mer praktisk vind/regnskydds jacka, den fanns i grå, röd och blå...jag valde den blåa efter mycket om-och-men-prövningar ;)...bra fickor fanns det oxå det var oxå en prioett grej...och den fann jag på Teamsportia...På nätet hittade jag en favvis klänning som jag letat lääänge efter men ej funnit och nu är den på G hem till mig såhär ser den ut =))...


 

Just nu jagar jag inspiration till fortsättningen av bygget där ute, måste få till en snygg avslutning på pooldäcket på den andra sidan jag vill ha mjuka linjer med trappor som ska gå neråt men samtidigt har jag en liten rabatt med rodenderon och rabarber som jag helst vill slippa flytta och brevid det står ett träd som jag heller inte vill bli av med...hm nåja jag får försöka se hur man kan göra där, kanske någon vet nåt?


Nåja såhär ser det ut nu...

 

Nåja det blir till att knäcka några nötter och fundera vidare...

en bar ska oxå bli av i hörnan vid palmen men den kommer sist...


Dags att hitte på nåt...


    


Over And Out

Av Åberg - 28 juni 2012 11:43

 


Många gånger när jag känner att livet är allt bra orättvist så saknar jag min mamma och tänker på henne på HUR hon hade gjort och på vad HON hade uppskattat....det finns människor i detta livet som inte tar till vara på andra närstående som har chansen till att få vara med på stora betydelsefulla tillställningar som

faktiskt fortfarande är kvar på detta jordeliv.


Min mamma hade gjort ALLT för att få vara med på mina ungdomars studenter, hon hade verkligen sett fram emot den dagen då den skulle komma, hon hade varit SÅ lycklig och så STOLT över att få ta del av så stora betydelsefulla händelserna i varje människas liv. Medan en annan närstående kommer med bortförklaringar och kan inte delta på NÅGON av studentungdomarnas liv inte ens ringa och säga grattis och denne lever på denna jorden ännu.


 

Min mamma var inte rik men hon var rik på annat KÄRLEK, ÖMHET och SNÄLLHET...hon uppskattade varje stund hon fick med barnbarnen, hon ringde inte ens för att fråga om vi var hemma hon bara åkte ut och OM vi inte var hemma ja då satt hon utanför och väntade tills vi kom hem.... Hon la ner massa tid i telefonen för att kunna umgås med sina barnbarn genom att LÄSA SAGOR I LUREN, då hon under ett par år bodde 50 mil ifrån. Trots att hon mådde skit och hade sina sjukdomar så klarade hon av att passa 4 små barn på en gång, min mamma var sjukpensionär.

Hon gjorde vad hon kunde med det hon kunde för dom...


Sen har vi minstingarna som har fått växa upp utan sin mormor men som trots det fortfarande minns de där kexchockladen som mormor alltid hade med sig när hon kom...ibland la hon sina sista pengar på barnen, huvudsaken var att dom fick lite, hon tänkte inte på sig själv. Hon ville ju vara DÄR för dom, ge dom så mycket hon kunde men det hon inte kunde ge i pengar gav hon i kärlek och i kvalitetstid hon försökte verkligen väga upp. Ibland kunde hon ringa flera gånger om dagen för o prata med alla kidsen...hon var verkligen en STOLT mormor.

Hon var så lycklig för alla sina barnbarn... ibland var de största barnen hos mormor i några dagar då hittade de på en massa, det var cirkus, det var Hälleviksbassängerna, det var marknader, bio osv...de var där ganska ofta.

När de stora var små så stickade mamma en hel del (något jag inte har lärt mig), det blev tröjor, babyfiltar, vantar och sockar...ja hon hittade på allt möjligt till dom. Och hon tyckte det var kul...



 


Min mamma hade uppskattat att få vara med när de växer upp, få ta del av deras liv och att få se sitt första barnbarnsbarn SOFINE...herregud jag kan se framför mig hur glädjetårarna hade rullat ner från hennes kinder och att få hålla i detta underverk...Eller att få vara med när Sagha & Madikken uppträder på sina konserter vilket inte ANDRA heller uppskattar, eller när de har sommarlovsavslutning där man ser andra barns morföräldrar och farföräldrar som följer sina barnbarns liv medan mina får stå ensamma med bara sin familj, det känns tufft kan jag säga men tyvärr inget vi kan styra men med detta menar jag att livet är allt bra ORÄTTVIST!!!


Allt handlar inte om pengar, man kan inte värdera tid i pengar det är mycket viktigare att spendera tiden än att slösa upp pengarna för det är stunderna som man kommer ihåg, inte prylarna....prylar är inte värt nånting men tiden får man ALDRIG tillbaka och barn växer upp snabbt. Den dagen då mina tvillingar är stora kommer de komma ihåg vad de hade och vad de INTE hade, vilka som spenderade tid med dom och vilka som INTE gjorde det men med så många syskon och två föräldrar vid sin sida så kan de aldrig bli ensamma, men nog märks det tydligt vid sånna tillfällen då de stora högtiderna kommer så som konfirmationer, födelsedagar, uppträden, studenter och skolavslutningar, giftemål, barndop, födslar m.m Men de människorna som väljer att inte finnas vid deras sida, det e de människorna som aldrig kommer bli ihågkomna på ett bra sätt. Och de är inte medräknade i framtiden...


Och det är inte lätt att komma i efterhand och försöka reparera nåt, för tiden går aldrig att få tillbaka och barn växer så fort och så även deras intressen...


Mamma, älskade mamma, mormor och gammelmormor det finns så mycket jag vill säga dig och vi alla saknar dig, du var UNDERBAR och vi VET att du skulle gjort ALLT för att få spendera tid med dina barnbarn och numera barnbarnsbarn du kunde verkligen uppskatta det som fanns runt dig.


Jag älskar dig mamma jag saknar dig....


 

Over And out

Av Åberg - 27 juni 2012 17:23

 

Det kan ju låta som en plattityd, men jag tycker att det finns alldeles för många lögner och alldeles för mycket oärlighet här i världen. Var och varannan ljuger eller skarvar sanningen titt som oftast – för sig själva, för andra eller bägge. Kanske tror de att de tjänar på lögnaktighet, eller att andra gör det. Vi hör ofta om hur egoisten ljuger och bedrar för att få sina skumma intressen gottgjorda; lika ofta hör vi att man bör ljuga ifall det kan skona någon från att höra en plågsam sanning. För egen del vill jag mena det rakt motsatta: det är inte egoistiskt att vara lögnaktig, och det är inte moraliskt att ljuga för att ”skona” en annan från verkligheten. Ärlighet är en aspekt av vad det innebär att vara rationell: man observerar och accepterar verkligheten för vad den är, utan att evadera, skarva eller förfalska. Trots allt innebär oärlighet att förfalska eller förvränga det verkliga, och eftersom endast det verkliga kan vara värdefullt, ligger det omöjligen i ens intresse att vara oärlig. (Det kan förstås ligga i ens upplevda intresse, men inte i ens rationella och i verkligheten grundade – d.v.s reella – intresse.) Att ljuga är mer än att bara hypostasera en sagovärld. Det är också att sanktionera sagovärlden på bekostnad av den verkliga, och att, i varierande omfattning, tvinga andra att leva i den.


Oärlighet brukar ses som ett socialt problem (eller, som ibland är fallet, som en social förtjänst). Själv hävdar jag att frågan är först och främst personlig. Innan vi frågar oss huruvida det är rätt mot andra att ljuga för dem, bör vi fråga oss huruvida det är rätt mot oss själva, med andra ord: huruvida man tjänar sina egna intressen genom att vara oärlig. Vi har kunnat konstatera, och skall fortsätta konstatera, att så inte är fallet. Genom att förfalska verkligheten underminerar man sina egentliga värden, på grund av att egentliga värden måste baseras på det som är egentligt, d.v.s verkligt. Vi kan ljuga om att vara bildade, ha en hög inkomst, ha många kontakter, ha uträttat imposanta storverk, och så vidare. Men trots att detta är sant i lögnarens sagovärld, är det inte sant i verkligheten. Vi kan förvisso ljuga om att vara bildade, men vi blir inte mer bildade för det. Vi kan ljuga ihop rikedom – det gör oss inte rika. Blotta fantasin kan inte göra det fantiserade verkligt; wishing won’t make it so. Vad lögnaren gör är något rent metafysiskt. Han skapar en parallell värld av perfekta idéer, och betraktar (i alla fall utåt sett) denna idévärld som den sanna, på bekostnad av vad som verkligen är sant.

Han företräder med andra ord ett slags platonism.

 


Varför skulle man ljuga om sin bildning, sin inkomst, sina bedrifter, med mera? För att måla upp en gynnsam bild av sig själv; kanske rentav för att väcka beundran. Att göra detta ses allmänt som egoistiskt, men jag skulle vilja hävda att det i själva verket är ytterst altruistiskt. Vad man gör är att man höjer en annans omdöme över sitt eget. Man eftersträvar att motsvara en annans måttstock för vad som är gynnsamt eller beundrande – inte sin egen. Följde man sin egen måttstock, då skulle man ju se till att vara vad man vill vara och stå för det, istället för att ljuga ihop vad man tror att den andre vill höra. D.v.s.: istället för att leva ”i andra hand”, som en social metafysiker. Att bilden är en vrångbild spelar inte lögnhalsen någon större roll; ej heller att den eventuella beundran han väcker är felriktad och oförtjänt. Lögnen är sann i den andres ögon, och vad mer betyder något? Så resonerar han: ”Vad jag egentligen är saknar mening, det viktiga är hur andra ser på mig; om jag inte väcker beundran sådan jag är, då får jag fabulera efter behov.” En sådan attityd är förstås varken egoistisk eller rationell. Den egoistiske håller sina egna intressen främst – inte andras. Den rationelle bygger sina intressen på objektiv verklighet, inte på andras mer eller mindre subjektiva intryck. (Deras intryck blir om inte annat subjektiva när de luras att tro på lögner.)


Det är en vanlig villfarelse att man skulle bli lycklig av att ljuga, för vad innebär det att vara lycklig? Lycka är en psykologisk belöning som måste förtjänas. Vi blir inte lyckliga, bara av att passivt invänta lyckan. Vi måste gå den till mötes, genom att leva våra liv så gott vi kan efter eget förstånd. Det vill säga: genom att handla i vårt eget rationella intresse. (Att göra detta är inte en garanti för att bli lycklig, men det är ett nödvändigt förkrav.) Som vi redan har sett är lögnaren varken rationell eller egoistisk, i alla fall inte så långt som han är lögnare. Han är det rakt motsatta, vilket ger rakt motsatt psykologisk effekt. Istället för att bli lycklig av sina lögner, bryter de sakta men säkert ner hans självkänsla. Att ljuga för andra är enkelt; att ljuga för sig själv är desto svårare. Man kan lura i andra att man gjort sig förtjänt av något, men själv vet man att man, genom sin falskhet, skaffat det oförtjänta. Precis som insikten av att ha gjort sig förtjänt brukar åtföljas av stolthet, åtföljs motsatt insikt av motsatt psykisk reaktion. Istället för en belöning får man en bestraffning; istället för stolthet upplever man självförakt. Detta förutsätter såklart att man kan skilja det som är sant från det som inte är sant, och att man inser det felaktiga i att ljuga. Om den saken skriver Tara Smith bra, och det är från henne jag hämtat poängen:


My point is not that a liar will experience guilt because he accepts the premise that honesty is morally proper. (That would clearly be question-begging.) Rather, quite apart from any moral evaluation of his actions, the damage is wrought by his awareness of his unconventional means of seeking goals. Because he will continually encounter evidence indicating that honesty does work and that faking does not, his reliance on dishonesty is likely to gradually undermine his self-confidence. (Tara Smith, Ayn Rand’s Normative Ethics, p 86.)

  


Så långt det principiella och psykologiska. Fortfarande invänder säkert pragmatikern: ”Men tänk om man kommer undan med sin lögn, har man då inte tjänat på den?” Jag skulle i så fall vilja svara att han alldeles förbisett vad jag har skrivit. Till det bästa av mitt omdöme har jag resonerat mot att lögnaktighet skulle vara egoistiskt, oavsett om man ”kommer undan” (d.v.s. ej blir påkommen) med att ljuga eller ej. Det hör helt enkelt inte till saken. Som vi har sett innebär egoism att man utgår från sina egna intressen, inte från andras. Huruvida någon annan inser att man ljuger eller ej är alltså totalt irrelevant. Jag tror mig (om än kortfattat) ha förklarat varför det inte kan vara rationellt eller egoistiskt att fara med osanningar (och egoism bör ju vara rationell). ”Nå” svarar pragmatikern, ”men tänk om man bara ljuger i enstaka fall, där man kan vinna stort på det.” Svaret blir fortfarande detsamma: precis som det är irrelevant huruvida man blir avslöjad eller ej, är det irrelevant huruvida man ljuger ofta eller bara då och då. Mitt resonemang kan tillämpas lika väl på en enskild lögn som på en mängd lögner. Det typiska exemplet på en enskild oärlighet är kanske eleven som fuskar på ett avgörande prov. Ligger det kanske inte i hans intresse att bli godkänd? Jovisst, det gör det ju. Men man kan inte skilja ett ändamål från dess metod. Det kan ligga i ens intresse att bli rik, men det legitimerar inte stöld. På samma sätt kan det ligga i ens intresse att bli godkänd på ett prov, men det legitimerar inte fusk.





I den här korta uppsatsen fokuserar jag främst på lögnen som ett individuellt problem. Som en sista utvikning kan man också fråga huruvida interpersonella relationer har något att tjäna på lögnaktighet (även om jag anser mig ha besvarat frågan indirekt). Svaret är förstås nekande. Vad som inte tjänar individerna i en relation kan inte heller tjäna relationen som sådan. En relation är ju ingen fristående konkret, möjlig att skilja från de individer som relaterar till varandra. Ju mer en relation präglas av falskhet, desto mindre värdefull blir den för samtliga inblandade. (Vi har redan sett att ett egentligt värde måste bygga på det egentliga, d.v.s på det verkliga.) Betänk också att lögner inte existerar i ett vakuum. Som lögnare måste man alltid vara beredd på att försvara sina gamla lögner, om nödvändigt med fler lögner. Även om man inte haft för avsikt att ljuga ofta kan det hända att det blir nödvändigt för att täcka över sina spår, såvida man inte vill ge efter och erkänna sin falskhet. Lögnaktighet är en progressiv epistemologisk sjukdom; den infekterar varje relation och varje medvetande, ofta med grövre följder än man från början tänkt sig. Det medräknar så kallade ”vita” lögner. Vill man inte ha sanna svar bör man inte efterfråga några svar alls. Förväntas man att ljuga kan man säga sanningen så skonsamt som möjligt, eller helt enkelt vägra att ge ett svar över huvud taget. Vad jag sagt om lögnaktighet gäller, rent principiellt, lika mycket för små lögner som för stora, eller förväntade som oförväntade.


Med allt detta sagt, några rader i polemik mot Immanuel Kant. Vi har förstås ingen plikt att tala sanning – särskilt inte när vi blir hotade med, eller utsatta för, våld. Moral upphör där angreppsligt våld tar vid. Kan vi ljuga i hopp om att skydda oss själva eller andra från angrepp, då är det vad vi bör göra. I en sådan kontext blir lögnen ett slags muntligt självförsvar istället för nävarnas fysiska. Ifall Gestapo knackar på dörren – det här är ett klassiskt scenario – och vill veta om eller var man gömmer judar, bör man ljuga för fulla muggar! Å andra sidan är det väl inte en poäng man behöver dröja kvar vid; trots allt hör det inte till vanligheten att man måste ljuga sig ur ett angrepp av sådant slag. Så länge vi lämnas fria att välja mellan lögn och sanning, bör vi välja det senare. Vare sig vi riskerar att bli avslöjade eller ej, vare sig lögnen är stor eller liten, vare sig den är förväntad eller oförväntad, och vare sig vi betraktar den som enstaka företeelse eller gjort den till slö vana.


I själva verket har vi allt att tjäna på att vara ärliga, framför allt mot oss själva men även för andra. Precis som lögnaktighet är en epistemologisk sjukdom, är ärlighet dess medicina mentis.


 


Over And Out


Av Åberg - 25 juni 2012 09:13



Godmorgon...snart är juni månad slut och min stora fis flyttar snart hem igen.

Imorse då man vaknade vart det sol ute, det kändes positivt men den känslan

försvann ganska snabbt igen, man visste ju vad som komma skulle.

Suckar djupt...enligt väderleksgubbarna kan de inte svara på hur sommaren

blir efter vad man har läst sig till...det känns ju inte precis så positivt det heller

...men men tur man jobbar denna sommaren en hel del...

mindre kul för de som har sommarlov som mina twins tjejer har =(


Igår började jag på min nya bok om Madeleine som försvann 2007 från

sina föräldrar på deras semester. Bara genom att köpa deras bok så bidrar

du med pengar till fortsatt letande efter Madeliene och genast

tänker jag att jag har gjort en bra gärning och det känns bra.

Hoppas verkligen denna gåta blir löst på ett el annat sätt.


Nu idag ska jag in till staden och köpa lite trådar till Macramé armband – eller fotlänk

som jag vill göra, tänkte fixa nån i lite glada sommarfärger...såhär kan det se ut:


 

Det ska bli spännande att pyssla lite med sånt här, vi var ju några som pratade

om att starta pysselkvällar nu fram till hösten så det tycker jag ska bli kul.

Men jag tjuvstarta lite, jag funderar även på att inhandla lite pärlor

och pyssla med själv med...ny hobby, tja varför inte testa nåt nytt?


Här är det jag som Styr...  

 

Jag ser att det är väldigt många som är inne och besöker min blogg,

men vissa får ju googla fram mig numera och inte gå via facebook,

jag beslutade mig för att stänga porten som gick via min facebook

för denna människan som hållt på hela vintern och våren med sin negativa klang.

Ibland undrar man vad de får ut av det? Men vissa är väl bara som

de är men nu är denne människa borta från mitt liv, jag har så mycket annat

fint att lägga energi på än att grubbla och vakna upp för o se de

"fina" kommentarer el annat trams som förekom på fbsidan

mellan varven...men men vissa har verkligen inget annat för sig...men jag har fått

bekräftat av andra att jag gjorde ett bra val, tydligen är denne

människan inte så ärlig och snäll av sig som det ser ut att vara

...Vända kappan efter vinden typen, var vad som har framkommit.

*POFF*...bort med sånna!


Igår städade jag undan lite här hemma, dammade av igen ;)  m.m

Idag blir det nog mestadels tvätt men en utflykt vill jag hinna med så

det får väl bli en promenad känner jag, det har inte blivit så mycket

av den varan den sista tiden men trots det så har jag minsann

minskat runt midjan iaf och det får man vara glad för...  


Nej nu ska jag ut härifrån och avsluta med dagens

citat som vanligt och idag tycker jag den säger allt!


 


Over And Out

Av Åberg - 24 juni 2012 19:46


 

Helt underbar helg i glada vänners sällskap.


Midsommaraftonen var som vanligt grå men solen kom fram senare,

vi hade slagit upp BigMama partytältet så vi var ganska väl inpackade haha...

Det blir nya minnen från dessa dagarna och nya interna skämt ;O...

God mat, glada skratt och "lite" vingel, dans m.m Den här går till tidernas minnesbank <3


Och sist men inte minst den väldigt orginella midsommarstången ;)


    


Midsommardagen var vi redo att bege oss ut på utedansbana men vädret såg inte så

kul ut och det hade visst regnat där borta i Venestad oxå, så vi valde att stanna

hemma så det bidde godis och film mys och det var helt perfekt,

skönt efter en pärs som Midsommaraftonen ;O hahaha


Huset var fullt av folk som sov över och vi hade turer än hit och än dit

många roliga uttal....bland annat - Kolla ett ovanligt Räv...hm och

en utflykt bland höga fält, tassarna på hästarna m.m

Förra sommaren var det "Alla Får Ligga" men med en helt annan innebörd

än vad man egentligen tolkar det till....denna sommar blir det

ordet "Ovanligt (Räv)"...nog bara vi i gänget som fattar den med haha...


 

Idag skulle vi egentligen varit på Tjärö och lyssnat på Uno Svenningsson

men det blev ännu en dag under ytan, för regnet tog över och det har regnat

hela dagen idag, i sitt hela. Bowlingen var stängt både i stan och ute på näsby, så 

någon inomhus aktivitet blev det inte heller så vi hoppade det med...

det blev inom Jessica och fira lite där och sen nu hem igen...


På maxi hittade jag boken om....

 

...det ska bli en intressant läsning. Undra vad som egentligen har hänt

usch jag lider med familjen, själv skulle jag nog aldrig klara av detta.

Det gör de kanske inte heller, vem vet...


Det får bli läsning i fåtöljen ikväll el i sängen

för någon läsning i hängmattan är det knappast väder till.

Men rätt aktivitet för en sådan dag som idag!

Film mys får det oxå bli ikväll, får se vad det blir för film =)

Just nu kollar göbben fotbollen....

Ni får gärna tipsa om ni sett nån bra film =)


Nej nu är skriverian slut för idag...

 

Over And Out



Av Åberg - 20 juni 2012 23:00
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Av Åberg - 20 juni 2012 12:18
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Av Åberg - 19 juni 2012 21:42
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  

Presentation


It's All About ME...

Deal With It...or just go away!!

K Ä Я L E K

 

Attityd

 

Life

 

 

Kategorier

Arkiv

Divans Gästbok

Besöksstatistik


Skapa flashcards